Announcement

Collapse
No announcement yet.

Hilmar`s prosjektbil

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    leste ikke alt over stoppet da jeg leste at jeg hadde fått han til å trekke de ut igjen. det har jeg aldri sagt at han skal gjøre folk får gjøre akkurat som de selv vil
    MVH, Øivind Sandvik
    sigpic
    www.facebook.com/Sandviksbassogbongel
    www.sandviksbassogbongel.com

    Comment


    • #62
      Du har nok ikke sagt det, men du har sagt noe (som jeg er uenig i, men det kommer vi til etterpå) som har fått han til å gjøre det.
      Selv om det står i NEK-forskrifter for 400v AC så betyr ikke det at det samme gjelder for 12v DC.

      Si at vi har en cm forskjell på en 50 kvadrat strømkabel, hvor mye forskjell i motstand utgår det? Og da snakker vi ren kabel.
      Så slenger vi på et par kabelsko i hver ende, er motstanden like mye forrandret nå?
      Så kobler vi dette til bilen/batteri/chassie - Denne koblingen vil også ha forskjellig motstand fra punkt til punkt eller for hver gang man tar av og på kabelen.
      Så setter man dette i drift, med ampertrekk. Da vil vel kabelen(e) bli oppvarmet pga amptrekket og motstanden vil øke etter hvert som det går mer amper i en kabel.
      Så hvis man har 3 strekk (f.eks) med 50kvadrat og 1 cm forskjell på hver kabel, så vil forskjellene utgjevne seg med alle de faktorene nevnt over (sikkert flere og).

      Eller for å snu på det. Prøv å kappe 3 like kabler, sett på kabelsko og mål motstand. Jeg tørr (nesten!) vedde en tier på at du ikke greier å få lik motstand, såfremt du har et realt multimeter som faktisk viser et par desimaler. Både med og uten last.

      Og siden man (seff) har sikring på hver kabel, så ser jeg ikke noe problem 'sikkerhetsmessig'.


      Hvis du kunne henvist til noe konkret, utennom NEK-boka som faktisk støtter opp om det du sier.. så lytter jeg gjerne!
      NEK er så vidt jeg vet bare en forskrift, som setter standarder for hvordan elektrikkere skal jobbe. Den sier ingenting om fysiske lover eller teori.
      Last edited by ugn; 09-03-2013, 22:01.
      Torbjørn J. - [B]PM er deaktivert, bruk e-post.[/B]
      [B]Bilen[/B]: Pioneer p99rs - Mcintosh MC431 - Brax X2000.2 - Mosconi 300.2
      Hjemme: Yamaha RXA3010 | XPA-5 x 2 | Emotiva ERT-8.3 | ERM-6.3 | ERD-1 x 4 | HFS sub * 2 | SVS AS-EQ1

      Comment


      • #63
        Alvorlig mye diskusjon det ble av ulik lengde på kablene da

        Men har sett på dynamoen ihelga så regner med att jeg skal begynne å tilpasse dynamoen allerede idag å den kommer mest sannsynligvis på allerede neste helg da jeg må uansett skifte vannpumpe pga at den er gåen.

        Og med kablene så gjør jeg det slik: kablene til dynamoen er allerede kappet å hatt på kabelsko så de begynner jeg ikke å kappe igjen så får måle der. Tilførselskablene regner jeg med at jeg kommer til å dra på nytt og kappe de i lik lengde da jeg uansett er litt usikker om de er lik lange og jeg skal stripse de sammen. Men det jeg tenkte er at jeg kan montere 4 25mm2 fra sikringene baki og jord til subforsterkeren i ulike lengder så kan jeg måle de hvor mye det utgjør(hvis det går) for de er lette uansett å skifte hvis det utgjør stor forskjell så legger vi den her diskusjonen DØD frem til vi har fakta.

        Men meningen min er ja hvis skal parallelkoble så bør de være omtrent like lang for å få lik mye strøm i hver kabel for ellers vil den som drar mest slites fortere. Men at de må belastes feks 200,3A hver kabel tror jeg ikke har så mye betydning og at det kan være noen amper forskjell tror jeg ikke har noe å si. For det gjelder vel det samme som trefasenettet våres det, fasekablene bør helst være like lange men får ikke lik belastning på alle tre da det ikke er helt enkelt å få alle kablene lik perfekt

        Men ellers så har jeg kjøpt meg alpine kce-350bt boks så nå kan jeg spille spotify med digital overføring i bilen og har fått gjort byttedeal med han jeg bygger sammen med at han får låne 1 15" av meg til db drag mot at jeg får låne en 91l kasse allerede neste helg. Så ser kanskje ut til at jeg kan på espl konkurranse på levanger i april
        JBL GTI 145,8db

        Comment


        • #64
          Om du uansett skal ta ut kablene, kan du jo gjerne kutte like lange, er jo bare 12 sekunders jobb Ellers er det ikke vits, har som sagt målt dette mange ganger i ulike sammenhenger, og aldri målt noe forskjell på to kabler når det kommer til strømgjennomførsel eller spenningsfall gjennom kabelen så lenge det ikke er metervis forskjell. Et viktig poeng i denne diskusjonen er at det ble i starten (et annet sted) sagt at 1cm forskjell utgjorde brannfare, og det er det jeg er uenig i.

          Men tror ikke kabler slites over tid som du sier

          Men for å ikke gå helt offtopic her, så må jeg si at dette er et spennende prosjekt som jeg følger med på
          Jonas Tautra
          - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
          Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

          Comment


          • #65
            Ok, tok vel litt feil jeg da med at jeg trodde de slites fortere.

            Ja jeg synes det er helt vilt at en diskusjon nesten ender med vold og drap nesten pga av 2 meninger i en liten fillesak, og det har jeg lest iallefall noen tråder her.

            Det som er målet mitt nå er 150db, og eneste jeg mangler er 3 odyssey batterier.
            Ellers kunne jeg tenkt å starte med show spl med 4/5 15" i vegg og 5kwrms men det er foreløpig bare en drøm

            Men beklager for at det ikke blir bilder pga at det er vinter, kaldt og har heller ikke noe garasje å holde på i
            JBL GTI 145,8db

            Comment


            • #66
              Med bassvegg og 4 x 15" burde jo over 150dB være oppnålig?
              Math Problem: A smalltown girl boards a train leaving South Detroit at midnight. If she doesn't stop believing, how long is her Journey?

              Comment


              • #67
                Kan bli hardt å oppnå 150dB om du har spilt 145,8dB fra før. Det krever over firedobling av effekt å få til, og når det lukter spole allerede nå så kan det bli litt skummelt
                Men det er absolutt mulig med en kasse som er skikkelig effektiv. Alt det krever er arbeid, og gjerne store mengder av det
                Jonas Tautra
                - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                Comment


                • #68
                  Det var med den første dobbelkassen jeg burpet 145,8db, Torbjørn og Kristian innpå forumet her er de jeg bygger sammen med. Det var Torbjørn jeg kjøpte den første dobbelkassen av og burpet 145,8db med 2 jbl gti 1500. Torbjørn og Kristian hadde 2 dobbelkasser med 4 gti 1500, jbl crown fosterker(usikker på hvilken modell, men den leverer 2400rms i 4ohm tror jeg), 3 75ah+ 55ah optima yellow top agm batteri bak og 4 1f kondensatorer og de burpet 148db og da hadde de bare kastet inni kassene med rørene vendt bak(fremste kassen stod framfor den bakerste) så lufta fra den fremste kassen spilte mot den bakerste og bakerste så ble lufta reflektert fram via bagasjeluka. Kassene er laget på mål fra jbl sine anbefalinger så de er på 81l pr kammer.

                  På nykassen min så fant Torbjørn ut at jbl anbefalte å legge på 10l hver sub ifht til det de anbefalte så prøvde vi det. Så bassen ble djupere og for å få trykk så måtte jeg skru på mere volum. Men det at jeg tok livet av ene 15" var att org dynamoen klarte ikke å levere nok strøm og spenninga havnet under 12v. Jeg tror at på ca 12v-12,3v så målte jeg ca 90A=1000-1100rms innpå alpine forsterkeren og på en sub og spenninga bare sank og sank. Men jeg syntes iallefall på musikk som skrillex, knife party, nero med guilt osv så var det mye mere trøkk av 1 sub på 91l volum kontra 2 15" på 81l volum.

                  Og nå som jeg har 250A dynamo, oppgradert tb3, 4 strekk 53mm2 fra fram til bak + at det blir jording bak i tillegg, evt skifte av batterier til odyssey pc1200 fram og kanskje 2 pc2150 bak med enten alpine mrp-2000 ampen eller jbl gto 24001, forbedring av kasse så tror iallefall jeg at det er teoretisk mulig å havne på 148db med 2 jbl gti 1500 og jeg tviler på at det blir særlig mye spenningsfall, men det vil tiden vise

                  Håper dere forstod noen setninger av det vrælet jeg skrev
                  JBL GTI 145,8db

                  Comment


                  • #69
                    Du må tenke på at de målene produsent oppgir, passer nødvendigvis ikke til ditt bruk i din bil
                    Jonas Tautra
                    - Digital Designs - dynaBel - Gladen - Mosconi -
                    Takk til dynaBel, Judys Bilstereo og Ottesen Design!

                    Comment


                    • #70
                      Vet at anbefalte mål ikke er optimal, men iallefall på jbl subbene har jeg vært mer enn fornøyd, men får se hvis det blir vegg så skal jeg regne ut rett volum og port
                      JBL GTI 145,8db

                      Comment


                      • #71










                        Litt artig å vite at alpine forsterkeren kan levere opptil 2600w i 2ohm tror jeg
                        JBL GTI 145,8db

                        Comment


                        • #72
















                          I morgen blir det å lakkere med hammerite og finne en reim som passer hvis ikke så kommer det en Tirsdagskvelden
                          JBL GTI 145,8db

                          Comment


                          • #73











                            Pusset av maling for god jording



                            Måtte flytte ene jordingskabelen opp på øvre feste pga at bolten tok borti reima




                            Doble lib 53mm2


                            Hva tror dere om å jorde dynamoen til motorfestet?


                            Ja det begynner å bli fullt med kabel ja



                            Har att å koble pluss og min til dynamo, bedre jording på batteriet, jorde i setebeltfestet bak, koble opp spenningsregulator og voltmeter.

                            Men på batteriet fram, trenger jeg å jorde det med doble 53mm2?
                            og hvordan kobler dere inn ladelampa, skal jeg koble den inn på spenningsregulatoren?
                            Last edited by Hilmar92; 27-03-2013, 10:18.
                            JBL GTI 145,8db

                            Comment


                            • #74
                              Dette så jo bra ut du kjører jo dobbel jording til batteriet bak. Da trenger du ikke å jorde i belte bolten. Jord heller til batteriet. Regner med at det er voltmeter du snakker om som lade lampe.
                              Greit å koble opp 2 stk voltmetere når du er igang. Et forran på batteriet og et bak på batteriet f eks. Beste er jo da å ha et voltmeter inn på hver forsterker. Hehe. Men holder forran og på batt bak. Stå på videre

                              Mvh kim

                              Comment


                              • #75
                                Trenger strengt tatt ikke jording i beltebolten nei, men vil helst ha det som sikkerhet i tilfelle det ikke blir bra jording fra frem. Har voltmeter ja, blir jo selvfølgelig en ladelampe det å ja, men tenkte på den orginale ladelampekabelen. For regner med at hvis den ikke blir koblet på så tror vel ikke bilen at dynamoen lader og ladelampa vil lyse hele tiden. Har bare et voltmeter ennå ja som er koblet på bak ja, men regner med jeg skal kjøpe meg en ampershunt med display fra arbeid så da kan jeg jo bruke displayet til shunten til å måle volt fremme og voltmeteret jeg har til å måle bak der det er viktigst


                                Skal ha batteri bak og ja, men har ikke like bra betalt på arbeid nå som for 1mnd siden så må avvente litt med odyssey 2150 batteri. Skal fokusere mere på bilen å få den til å se nogenlunde fin ut
                                JBL GTI 145,8db

                                Comment

                                Working...
                                X